www.braaf.se

Kinablogg april

Söndag den 24 april 2011                         Glad påsk!

En vecka med relativt fint väder har förflutit. Familjen Marklund anlände i söndags kväll och har turistat i Chongqing under veckan. Dom hann med en hel del under dagarna här, inte minst shopping. Jag tog ledigt i onsdags och följde med in till Jie Fangbei där vi tillbringade hela dagen med att gå i affärer och på marknader. Hanna och Johan (5 resp 3 år) var med hela tiden och det fixade dom bra! Det är så bra när man får besök här, för då ser man Chongqing lite med en turists ögon och det är häftigt. Catarina och Magnus har varit i Kina flera gånger tidigare så dom klarade sig bra på egen hand också. I lördags åkte dom vidare till Wuhan där dom skall besöka Hannas födelsestad.

Påsken har vi firat lite här också. I går morse målade vi ägg som sedan serverades till frukost. På eftermiddagen hade Wilma 4-års kalas och hemma hos Meijers fanns det t o m lite påskpynt. Framåt kvällen tände Björn grillen (en nyinköpt, blå skapelse) och det grillades hamburgare i deras trädgård. Mycket trevligt.

Idag har vi varit på hotel Crowne Plaza och ätit påsklunch. En fransk familj i Chongqing arrangerade det hela och barnen fick gå på äggjakt och leka. Det var roligt att se ett nytt ställe i Chongqing, jag visste inte ens att Crowne Plaza hade ett hotell här.

Efter lunchen var vi ett gäng barnfamiljer som gick vidare till hotellets avdelning med varma källor och badade. Det var fint med många olika pooler och källor att bada i. Barnen hade en toppendag! Avslutningsvis tog vi en gemensam middag på Harbin-restaurangen i Long Hu. Gissa om barnen stupade i säng vid åtta-tiden när vi kom hem.

Lisa sa ”Det här är den bästa påsken ever, i Kina då”.

Söndag den 17 april 2011                  Sleep over

Igår hade Emma ”sleep over” hos Layla, egentligen skulle Lisa också varit med men hon backade ur (hon är en exakt kopia av mig själv när jag var i den åldern!). Jag och Fredrik trodde att vi skulle få en barnfri kväll men nu fick vi alltså Lisa med oss. Det gick alldeles utmärkt det också, vi åkte in till Harpan och åt middag. Där träffade vi lite andra familjer som också hade barn med sig så Lisa var nöjd.

Emma ringde i morse och var också nöjd, hon och Layla hade varit uppe till midnatt och hon hade fått pannkakor till frukost!

Igår ösregnade det nästan hela dagen, perfekt väder för bio alltså. Vi mötte upp med familjen Katinas i Paradise Walk och gick och såg ”Rio” i 3D, bra familjefilm.

Idag är vädret bättre men i veckan har det varit rent bedrövlig med dimma och regn.

I fredags hade 3 klasskompisar till Lisa och Emma gemensamt födelsedagskalas efter skolan. Temat var vattenkrig... Jag och Fredrik hämtade upp barnen framåt kvällen.

I onsdags stängde man av vattnet till hela norra Chongqing under ett dygn. Det måste varit flera miljoner människor som blev utan vatten. På fabriken fick man stänga produktionen och hemma blev det besvärligt på en gång utan att kunna diska eller spola i toaletterna. Tur att vattnet kom tillbaka på torsdag morgon igen.

En sak som jag är glad över är att Lisas kinesiska hörförståelse nu är riktigt bra. Varje gång Lisa är med mig ute så får hon tolka för mig, jag hänger oftast inte med när kineserna här pratar men Lisa fixar det. Jag hoppas vi kan hålla lite liv i Lisa och Emmas kinesiska när vi flyttat hem till Sverige också.

Idag väntar vi besök från Sverige! Familjen Marklund som var i Chongqing 2009 då dom adopterade en liten kille kommer nu tillbaka på en liten återresa. Dom kommer att stanna hos oss till på lördag då dom åker vidare till Wuhan. Vi håller tummarna för att vädret blir bra i veckan.

Söndag den 10 april 2011      Tillbaka från Singapore

I onsdags kom vi tillbaka efter ett par dagar i Singapore, en mycket trevlig stad. Singapore är ett av få ställen utomlands som man kan ta direktflyg till från Chongqing. Jätteskönt att slippa byten och risken för förseningar.

Söndagen tillbringade vi till största delen ute på Sentosa, en ö alldeles intill Singapores fastland. Singapore kändes som totala motsatsen till Chongqing – rent och snyggt överallt samt ordning och reda med allt (lite till överdrift t.o.m.). Jag och Fredrik njöt i den drygt 30 gradiga tropiska värmen men barnen tyckte det var i varmaste laget. På kvällen besökte vi Clarke Quay, ett mysigt restaurangområde utmed floden.

Måndagen inledde vi med ett läkarbesök dit Fredrik blivit remitterad för ett enkelt ingrepp att ta bort en polyp i svalget. Efter att läkaren gjort en undersökning rekommenderade han dock en mer omfattande operation som Fredrik tyckte var ok. Innan operationen hann vi besöka vi den botaniska trädgården i Singapore, där finns en orkidé-trädgård som var något av det vackraste jag sett – helt fanstastiskt.

Barnen och jag gjorde lite shopping på Orchard road under eftermiddagen och hämtade sedan upp en lite groggy Fredrik (han hade varit sövd). Fredrik fick förhållningorder om att bara äta kall och mjuk mat i två veckor så de senaste dagarna har han levt på glass och kall äggröra...

(Två positiva bieffekter av operationen är att den kan reducera snarkning samt att han definitivt kommer att gå ner i vikt!).

När Fredrik tog igen sig på hotellrummet under kvällen passade jag och barnen på att besöka ”Night Safari”, en djurpark som öppnar vid mörkrets inbrott. Barnen tyckte det var kul men var mycket trötta när vi kom tillbaka till hotellet.

Tisdagen tillbringade vi på Universal Studios, ett stort nöjesfält ute på Sentosa.

Nu är vi som sagt tillbaka i Chongqing igen, inte lika varmt som i Singapore men ändå runt 20 grader. Vi tog en promenad runt området efter middagen idag, jag upphör inte att förvånas över att många kineser gärna går ut enbart iklädda pyamas och tofflor. Idag såg vi ett gulligt par där hon hade rosa pyamas och han hade mörkblå morgonrock på sig när de gick på kvällspromenad J.