www.braaf.se

Kinablogg juni 2011

Onsdag den 29 juni 2011           Dags att säga farväl till Chongqing

Då var det dags att summera drygt tre år i Kina...

En kollega frågade mig idag om vad jag tyckte varit mest upplevelserikt under min tid här – en fråga som är nästan omöjlig att svara på. Men om jag skall välja något så är det besöken vi gjort på Emma och Lisas barnhem, det var fantastiska resor vi fick möjlighet att göra tillsammans med barnen.

Vi känner så lyckligt lottade över att ha fått uppleva Kina och Chongqing – en stad som förändras för varje dag som går. Mycket har hänt under de år vi bott här, nya stadsdelar har vuxit fram, biltrafiken exploderat, ny infrastruktur byggts upp, västvärlden har kommit närmare. Jag undrar om vi kommer att känna igen oss om vi kommer tillbaka om 10 år?

Jag hoppas och tror att Lisa och Emma kommer att ha positiva minnen från åren i Kina. Hade det inte varit för dem hade vi aldrig fått vara med om detta äventyret!

Och nu en topp 5 lista på vad vi kommer sakna minst från Chongqing:

1. Miljön – det är väldigt smutsigt och grått här, för att inte tala om trafikmiljön!

2. En del kinesers ovana att harkla sig och spotta slem (säkert pga den dåliga luften, men jag har inte kunnat vänja mig vid detta).

3. Offentliga toaletter – ”stäng näsan” som Lisa sa vid något tillfälle.

4. Ljudnivån – överallt så hög volym, och från olika källor...

5. Att bli uttittad – jag vill kunna smälta in och vara anonym J

Sedan en topp 5 lista på vad jag kommer sakna mest från Chongqing:

1. Chongqing – myllret, kaoset, folket, markanderna, kontrasterna...

2. Vännerna – say no more.

3. Maten – Gong bao ji ding (kyckling med jordnötter och chili), fan qian chao dan (stekt ägg med tomat), gan bian si ji dou (stekta bönor med köttfärs), gan bian hu dou (chilistekta bönor), jiao zi (dumplings), gan bian tu dou si (strimmlad, stekt potatis), ou ding (tärnad lotusrot), tie ban niu rou (strimmlad biff med grönsaker) ect, etc...

4. Resorna – så mycket vi har fått se och uppleva både i och utanför Kina.

5. Skolan (å barnens vägnar) – Lisa och Emma har haft förmånen att få gå i en skola där lärare och elever varit helt underbara.

I morgon bitti tar vi flyget till Beijing där vi har en eftermiddag att strosa runt, göra lite inköp samt äta middag med min syster Hanna som är där på tjänsteresa. Fredag förmiddag är det dags att säga farväl till Kina för den här gången - med all säkerhet kommer vi att återvända i framtiden.

再见重庆!!!

Söndag den 26 juni 2011                      Sista helgen i Chongqing

Jag har nu firat min fjärde midsommar i Kina (Fredrik och barnen sin första). I fredags, midsommarafton, jobbade vi halvdag och hade sedan en "outing" med jobbet. "Outingen" bestod i att vi åkte en timme österut till ett ställe i bergen utmed Yangtzefloden. Det var fin natur, men varmt att promenera runt i den 35-gradiga värmen. Vi gjorde en kortare båttur på floden och en lite längre tur med roddbåtar inne i en smal, lång grotta i berget.

Till middag bjöds vi på riktig Chongqing mat (starkt, starkt, starkt) men gott! Mina arbetskamrater passade på att tacka av mig och Bengt (som flyttar tillbaka i augusti) med varsin present som minne.

Fredrik och barnen var inte med på utflykten i bergen utan spenderade dagen med klasskompisar på ett stort lekland som håller på att öppnas i Chongqing.

Lite midsommarkänsla fick vi i går då Betty och Tobias bjöd på midsommarlunch med sill, potatis, nubbe och andra tillbehör. Vi konstaterade att midsommarvädret var bättre i Chongqing än i Sverige – nästan lite väl bra, det var väldigt svettigt att sitta ute på deras terrass i den nästan 40-gradiga värmen. Efter midsommarfirandet körde vi bartömning i vår lägenhet på hotellet, vi lyckades inte tömma baren (tur det kanske!) så vi får skänka bort de sista flaskorna till Ad och David som bor kvar på Marriott.

Idag åkte vi ut till lägenheten och försökte återställa den till ursprungsskick… Vi får väl se vad vår hyresvärd säger imorgon när nycklarna skall återlämnas.

Vi hade en städpatrull som gick över lägenheten också, medan de städade tog jag och barnen en sväng till Paradise Walk där barnen fick gå på spelhallen en sista gång.

Tillbaka på hotellet promenerade vi ner till Hong Ya Dong, där vi bjöd vår chaufför Shan Yun, hans fru och dotter på middag. Det blev riktigt bra trots att vi har lite svårt att prata med varandra. Shan Yun har varit så bra och hjälpsam under åren vi bott i Kina (även om han inte behövt jobba så mycket eftersom både jag och Fredrik kört bil själva här). Han hade skrivit ett så fint litet tal till mig och vi fick ett stort inramat broderi som hans fru gjort. Vad snälla dom är. Lisa och Emma fick lämna en liten present till dottern, Pei Rui, också.

Under veckan har jag pendlat mellan krampaktig hemlängtan och ångest över att vi skall lämna Chongqing. Men det är bra - vi vill verkligen flytta hem till Sverige nu. Att vi vet att vi kommer sakna Chongqing visar väl bara hur bra vi trivts här!

Sista inlägget på vår Kinablogg kommer på onsdag!

Söndag den 19 juni 2011                     Avskedskalas

Nu börjar det verkligen dra ihop sig inför hemresan och vi har bråda dagar med att förbereda flytten.

I torsdags natt drog ett rejält åskoväder in över Chongqing, det blixtrade oavbrutet i flera timmar. Fram på morgonen satte det igång att vräka ner regn och vägen ut från vårt område svämmade över. Jag trodde jag skulle kunna köra igenom vattnet men det bara blev djupare och djupare så tillslut fick jag tvärbromsa, lägga in backen och gasa för fullt. Det gick bra som tur var, för jag hade min kollega Bettys bil. Det tog över en timme att köra in till jobbet eftersom det var så mycket vatten på vägarna.

I fredags jobbade jag sent eftersom jag var ute på ett leverantörsbesök en dryg timmes resa från jobbet. När jag kom hem till Long Hu firade vi sista kvällen ”hemma” genom att gå ut och äta på den indiska restaurangen utanför vårt område – så god mat!

Sista veckorna har gått väldigt fort så det kändes abrupt att packa resväskorna i lördags förmiddag för att sedan checka in på Marriott hotel i Jie fang bei.

Nu är vi alltså tillbaka där allt började J - vi bodde på Marriott de två första månaderna när vi kom till Chongqing 2008. Speciellt Emma är glad att vara tillbaka, hon gillar hotellivet med poolen och allt annat. Vi har fått en jättestor lägenhet på hotellet med 2 sovrum, 2 badrum, stort kök, arbetsrum och ett gigantiskt vardagsrum.

Efter incheckingen åkte vi tillbaka till Long Hu och levererade vin till restaurangen där vi skulle ha vårt avskedskalas. Vi samordnade kalaset med Zoe och Ryan, våra kanadensiska vänner som också lämnar Chongqing i slutet av månaden. Tillsammans hade vi över 100 gäster som kom till vår favoritrestaurang (”Harbin-restaurangen”) och det blev ett riktigt bra kalas. Personalen hade ordat jättefint med ballonger och dukat ute på det lilla ”torget” framför restaurangen. Vi hade tur med vädret och hade en varm och solig kväll. Visst var det ledsamt att säga adjö till så många vänner (Lisa och Emmas klasskamrater, lärare, rektorer, mina kollegor, Fredriks kompisar från universitetet mf mf) men jag ändå så glad att kvällen blev så lyckad. Så är det här i livet - och förhoppningsvis kommer vi att kunna hålla kontakten med många. Chefen på restaurangen grät när vi sa hej då och hon gav mig och Zoe varsin blus av det slag som serveringspersonalen hade. Så gulligt av henne.

Efter middagen var vi många som fortsatte in till den irländka puben (där Emma beställde in tysk korv och pommes frites klockan halv elva på kvällen, kinamaten tidigare hade hon ratat...). Jag och barnen stupade sedan i säng vid midnatt medan Fredrik drog vidare på nattklubb med en tapper skara.

Morgonen inleddes med frukost på hotellet, Lisa var nöjd för omeletten här var bättre än de som jag gjorde hemma...

Sedan var det dags att åter bege sig till lägenheten för att röja inför packningen av vår båtfrakt som skall göras i morgon. Otroligt vad grejor man samlar på sig under tre år! Vi kom till Chongqing med 12 flyttlådor och det är nog ungefär så mycket som vi rensat ut och kastat idag. Vi har fixat i lägenheten hela dagen men är ändå inte färdiga så vi åker ut tidigt i morgon igen.