www.braaf.se

Kinablogg maj

Söndag den 29 maj 2011      En månad kvar i Kina

Veckorna rinner iväg snabbt och nu har vi bara en månad kvar i Kina innan flytten hem till Sverige. Jag har börjat bocka av en del saker på min lista som jag vill ha med mig hem (allt från kinesiskt te till gardiner). I fredags levererades de två skåp som vi måttbeställt till sovloftet på Tjörn. Skåpen ser fina ut, precis som vi ville ha dom men....dom är jättetunga! Riktigt gedigna möbler i tjockt trä, det kommer att bli en stor utmaning att få upp dom på loftet! I värsta fall får vi såga isär dom... J

Lisa konstaterade i fredags kväll att vi nog inte hade så många fredagskvällar kvar i lägenheten, och det stämmer ju. Vi har haft ett ganska bra upplägg på fredagar här. När jag kommer hem från jobbet cyklar Lisa och Fredrik iväg på taekwondoträningen. Emma och jag får lite egentid och förbereder middagen innan de andra kommer tillbaka vid halvåttatiden. Denna veckan gjorde vi tacos så Emma och jag gick en sväng till den lokala grönsaksmarknaden och handlade. Man känner igen oss där och en av tanterna undrade nyfiket var storasyster var? (För visst har du två barn?).

I går tog jag med mig Emma och Lisa till frisörsalongen strax utanför vårt område. Visst brukar folk titta på oss här - men när vi steg in i salongen så blev det knäpptyst och alla, både personal och kunder, bara stirrade på oss och följde oss med blickarna när vi gick och satte oss för att få håret tvättat. När vi väl satt oss ner började man tissla om ”waiguoren”, utlänningen som kommit in. Efteråt sa Lisa att det kändes som att vi var moviestars när vi kom in där, jag själv upplevde det mer som att vi betraktades som rymdvarelser. Jag hade med Lisa som tolk, men hon var mer intresserad av att visa personalen vilka spel hon satt och spelade... Emma och jag tvättade och klippte oss. Vi satt nog där en timme och betalade för detta totalt knappt 40 kr.

Igår, lördag, hade barnens skola lite sommaravslutning med bad och middagsbuffé på Crowne Plaza hotel. De flesta lärare, elever och föräldrar var med och det blev ett riktigt bra arrangemang.

I morse lämnade vi Lisa och Emma hos Hoffmans, de fick följa med på en temadag på Sanne och Romys skola (det finns två internationella skolor i Chongqing). Jag och Fredrik fick ett par timmar att på egen hand gå och handla inne i stan. På eftermiddagen sammanstrålade vi hos Hoffmans och tog sedan en gemensam middag på kinarestaurang strax utanför vårt område.

Det blir inget inlägg på bloggen nästa söndag, på torsdag bär det av på vår sista semesterresa här i Kina. Vi skall till Xin Jiang, en provins i västra Kina där det skall vara mycket vackert. Återkommer med rapport när vi är tillbaka.

Söndag den 22 maj 2011                 Weekend i Shanghai

I takt med att vår hemresa närmar sig börjar vi inse att det är många vänner vi kommer att ”lämna” i Kina. En av Lisa och Emmas bästa vänner är Ariadne som flyttade från Chongqing till Shanghai för ett år sedan. Vi tog ett snabbt beslut att hälsa på familjen Liberakis över helgen och tog flyget till Shanghai i fredags.

Fredag kväll hann vi träffa familjen Åkesson som flyttade från CQ till Shanghai för ett par månader sedan. Barnen tyckte det var roligt att träffa Max och Noel, som är jämngamla med Lisa och Emma. Vi åt middag tillsammas på en irländsk restaurang (mycket trevlig uteservering på en innegård där barnen skötte sig själva).

På lördag morgon mötte Ana-Rosa, Agis och Ariadne upp på hotellet och vi tog en gemensam frukost i det center där Ariadne tog extra lördagslektioner i naturvetenskap. Sååå mycket västerlänningar det finns i Shanghai! Vi kände oss som kusinerna från landet...

Efter frukosten strosade vi runt på en slags marknad där diverse etablissemang visade upp sig och sålde produkter. Jag köpte badlakan vävda av bambufibrer... Barnen fick pröva att göra egen ”slime” samt äta pannkakor (och till Lisas lycka såldes det ostbågar där!).

Lunch intogs på Hong Mei Lu, på en gågata med ett otroligt restaurang-utbud. Stället där vi åt hade en hoppborg där barnen roade sig.  Efter lunch tog vi en sväng på Pärlmarknaden, det var ungefär samma stil som i Peking.

Ana-Rosa och Agis tyckte att jag och Fredrik skulle passa på att ta en egen kväll på stan och erbjöd Emma och Lisa en sleep over. Vi blev rekommenderade en Spansk restaurang (El Patio) i området som kallas ”French concession”, det var så otroligt mysigt och bra! Vi åt rostat lammkött med kryddig potatis och till det ett gott rödvin. Ett av de bättre restaurangbesök som vi varit på.

Vårt hotell låg nära Liberakis lägenhet så i morse tog jag och Fredrik en promenad dit där frukost serverades J. Barnen hade haft det bra, speciellt Emma som gillar sleep-overs. Efter frukost sammanstrålande vi med familjen Åkesson igen vid TV tornet i Shanghai. Vi åkte inte upp i tornet utan besökte museet i källaren. Det var en fantastiskt fin utställning om Shanghai och hur staden utvecklats under århundraderna. Man hade byggt upp miljöer med vaxdockor och scener av hur livet i Shanghai sett ut de senaste 300 åren. Kan varmt rekommenderas.

Efter lunch (trevlig indisk restaurang) var det dags att dra sig ut mot flygplatsen igen. Lite ledsamt med avsked...

Flyget hem gick enligt tidtabell, men det var väldigt mycket turbulens och Lisa blev åksjuk på planet. Nästa gång vi skall ut och flyga (om 1,5 vecka....) får vi komma ihåg att ge henne en åksjuketablett.

Söndag den 15 maj 2011                         Black Mountains

Chongqings flygplats expanderar kraftigt och i vintras öppnade en stor, ny inrikesterminal. Utanför flygplatsterminalerna står det angivet de olika flygbolagen, och nu senast såg jag att det fanns två kinesiska bolag som hette ”LUCKY AIRLINES” och ”OKAY AIRLINES”...

Hur kan man döpa ett flygbolag till Lucky airlines?

Vädret har varit lite tråkigt denna veckan, grått och regnigt. Men regnet behövs, Yangtsefloden har nu haft den lägsta nivån på 40 år! Strömmen har ransonerats för de stora industrierna i Chongqing och produktionen har stannat i fabriken på jobbet tre dagar denna veckan.

Igår tog vi en heldagsutflykt tillsammans med familjen Gustafsson - Chuah till naturområdet Hei Shan Gu (Black Mountains) söder om Chongqing. Vi åkte dit trots att vädret var lite regnigt. Förra helgen var det 38 grader varmt i Chongqing, när vi kom fram till Black Mountains var det 15 grader, blåsigt och regn... Efter 5 minuter började Emm klaga på att hon frös om fötterna och var trött. Jag var beredd att ge upp och vända om, tur att vi inte gjorde det! Man inledde det hela med att ta en lång linbana ner i ravinen, under färden ner fikade vi på ägg- och korvmackor. Detta gjorde susen för humöret och när vi steg ur linbanan avtog regnet. Det var en makalöst vacker vandring på ca 6 km nere i ravinerna, verkligen en upplevelse. Alla barnen, 4-8 år gamla, traskade på och var så duktiga. Fördelen med det lite sämre vädret var att där inte var så mycket folk. Utefter vandringsleden försökte man förstärka naturupplevelsen genom att spela kinesisk folkmusik genom högtalare inbyggda i berget. Detta kunde vi ha varit utan J.

Idag har vi varit inne i city och bokat en lägenhet på Marriott hotel där vi tänker bo de två sista veckorna i Chongqing (när vi skickat alla våra grejor till Sverige). Om vi får den lägenheten som dom visade oss kommer vi att ha gott om plats – 4 rum, stort kök, stor matplats, tvättrum och 3 badrum...

I övrigt har vi tagit det lugnt idag, tjejerna har gjort sina hemuppgifter från skolan som bestod av varsitt ”science project”. Det tog en stund men dom gjorde ett bra jobb. Nästa fredag är det science fair på skolan, då skall alla eleverna presentera sina projekt.

Måndag den 9 maj 2011                          Besök på Emmas barnhem

För två år sedan besökte vi Lisas födelsestad Gaozhou och nu har vi gjort samma resa till Emmas barnhem i Foshan Shunde, Guangdong.

I torsdags eftermiddag tog vi flyget ner till Guangzhou där vi låg på hotell över natten. Vi kom fram vid åtta-tiden och hann med en sen middag på en "italiensk" restaurang. Hotellet låg mitt på en stor shopping/marknadsgata så Emma och jag köpte lite hårspännen på väg tillbaka från middagen.

Fredag morgon kom vår guide Bob (samma guide som vid resan till Gaozhou) och hämtade upp oss på hotellet. Emma kommenterade det hela med "jag är very excited", hon hade valt en fin klänning och halsband dagen till ära.

Det tog en stund att hitta ut till barnhemmet i Foshan Shunde, man skickade ut en bil från barnhemmet som fick guida oss sista biten. Barnhemmet var inte det samma som Emma bott på som baby, det håller tydligen på att renoveras. Direktören för barnhemmet välkomnade oss och vi fick sitta ner i ett mötesrum. Det bor nästan enbart svårt handikappade barn på hemmet och flera av barnen sprang fram till oss när vi kom in på gården. Det kändes svårt.

Flera av de sköterskor /nannies som tagit hand om Emma fanns kvar på barnhemmet och de kom in och hälsade och kramade om henne. Vi kände igen ett par av sköterskorna från fotona vi tog när vi fick Emma. Det var en märklig känsla, Emmas liv före och efter vi fick henne är verkligen två olika världar.

Ute på innergården satt två stora inramade posters upphänga på väggen. Det ena föreställde Emma från hennes första vinter i Sverige, där hon sitter i en pulka i snön. Vi skickade det kortet till barnhemmet för flera år sedan och dom hade alltså förstorat upp det och ramat in det – kul! På tavlan stod det på kinesiska: "Shun Li Yi, adopterad till Sverige".

Vi fick träffa två barn som skall adopteras till amerikanska familjer om ett par månader, dessa barn var de friskaste av de 80 barn som nu bodde på barnhemmet.

Vi gav en donation till barnhemmet och innan lunchen hann vi med ett besök i en stor park i närheten. Vi åt lunch tillsammans med barnhemsdirektören och några ur personalen på en typisk Guangdongrestaurang. Emma blev lite trött under lunchen, jag tror det blev väl mycket intryck för henne. Det serverades kycklingfötter, stekt mjölk och flera rätter som smakade riktigt bra. Kvinnan som var direktör på barnhemmet när Emma bodde där, Mrs Li, mötte upp på lunchen. Det var roligt att återse henne och hon var glad att träffa oss och Emma.

Efter lunchen var det dags att säga adjö till barnhemspersonalen, det kändes sorgligt. Det var så mycket man ville få sagt till dessa människor, men det var svårt att få fram det.

Vi avslutade med ett gruppfoto utanför restaurangen och vi fick mail-adressen till barnhemmet så vi kan skicka lite foton.

Efter lunchen åkte vi vidare 40 minuter till en by utanför Foshan Shunde. Vi promenerade omkring och besökte den lokala polisstationen. Där kände man till historien om Emma, trots att det nu gått nästan gått sju år. Emma kommer från ett rikt område i Guangdong där mycket få (friska) barn överges, antagligen är detta anledningen till att dom kom ihåg händelsen.

Vi ville ta ett foto på mannen som berättade, men när vi ställde upp oss skickade man fram en helt annan kille. Det förklarade dom med att han var lång, så det skulle se bättre ut på kortet!

Jag är så glad över att vi gjort resorna till både Lisa och Emmas födelsestäder. Det har varit en fantastisk förmån att kunna göra dessa resor tillsammans med barnen.

Efter besöket i Foshan Shunde släpptes vi av på tågstationen i Guangzhou där vi sedan tog tåget vidare till Hong Kong. Det var smidigt, bara 2 timmar senare var vi framme och tog en taxi till hotellet. Hela familjen var dödströtta efter dagen och vi sov som stockar hela natten.

Helgen har vi sedan spenderat i Hong Kong - lika trevligt som vanligt. Lördagen tog vi bussen ut till Stanley på södra delen av Hong Kong ön. Där finns Stanley market som vi strosade runt på en stund. Efter lunch vid strandpromenaden begav vi oss tillbaka till Kowloon där det blev lite shopping på eftermiddagen.

Söndagen tillbringade vi på Ocean park, varmt och mycket folk men vi hade en bra dag. Vi avslutade helgen med middag på Knutsford terrace, ett av våra favoritställen i Hong Kong.

Söndag den 1 maj 2011          3 år i Kina!

I dag är det 3 år sedan hela familjen satte sig på flyget mot Kina och Chongqing – och om 2 månader gör vi den omvända resan!

Emma längtar hem till Sverige nu, hon räknar i almanackan hur många dagar det är kvar till vi skall åka hem.

En sak som jag inte kommer att sakna är ljudnivån på många platser här… I tisdags när vi åt lunch på jobbet fanns det ingen ström på restaurangen, istället drog man igång en bensindriven generator utanför den öppna dörren. Alla kinesiska lunchgästerna som var där skrek till varandra för att överrösta generatorn. Vi fyra svenska satt bara och höll för öronen.

I fredags eftermiddag kom min syster Hanna på besök, hon är vår mest frekventa besökare (det är fjärde gången hon är här och hälsar på). Lördagen tillbringade vi i stan, Emma gav upp efter lunch och Fredrik tog med henne hem. Lisa gillar att gå på stan så hon följde med mig och Hanna även på eftermiddagen.

Idag tog vi bilen 2 timmar österut till Fairy Maiden Mountain, ett stort naturområde med både raviner och grottor. Det är långhelg i Kina nu i samband med 1a maj och där var väldigt mycket folk… Vi gick en vandring i ett område som kallas Da Sheng Qiao (the three natural bridges), där man mestadels gick nere i en ravin. Det var fascinerande vyer, men lite för mycket folk. Intressant också att se hur en del kinesiska tjejer klär sig för vandringar av det här slaget, vi såg många som gick i högklackade skor och tighta kjolar...

Det har varit över 30 grader varmt hela veckan så det var skönt att komma upp i bergen där det var lite svalare temperatur.

I kväll har vi ätit god kinamat och dumplings på en restaurang strax utanför området.

I morgon är jag och barnen lediga, vädret skall bli lite sämre så vi planerar att åka och bada i varma källor.